År 2008 är det ett ord som har dominerat och det stavas K-R-I-S. Klimatkris, finanskris…etikkris. Jag är ingen vän av årskrönikor. Nostalgi i all ära, men det är mer spännande att blicka framåt än bakåt. Men i år känns det lite annorlunda. Det känns som om vi inte är riktigt färdiga med 2008 än. Man vill ju helst ha ett lyckligt slut och nu har vi bara en dryg vecka på oss.

Klimatkrisen är veteranen bland årets kriser.  En bubblare som alltid har legat i bakvattnet och skvalpat. Länge har vi haft på känn att det inte är  helt okej att solobilpendla till jobbet och åka på ett 10-tal cityminisemestrar per år. Det räckte dock inte med någon enstaka tjatande kamrat eller ett dåligt samvete. Det som krävdes var en ex-vicepresident. Organisationer som Greenpeace har visat sig på styva linan i snart 40 år genom att klättra på kärnreaktorer, borda oljetankers och kedja fast sig på stridsspetsar. 2006 satte Al Gore ihop en slideshow, bokade en föreläsningssal och filmade hela klabbet -Vips var klimatkrisen nummer ett på agendan. Det är inte lätt att vara aktivist idag, om man inte har en rund miljard i budget vill säga. För oss som sysslar med Rättvis handel så kan jag se framförallt två utmaningar kopplade till klimatet;

  1. Vi vill att syd också ska få vara med och dela på vår välfärd. Men hur ska vi förklara för de människor som vi har utnyttjat i 500 år att dom ”får ta det lite lugnt med oljan, skogen och vattnet”? Någon som har hört uttrycket ”kasta inte sten i glashus”?
  2. Vi vill sälja mer av lyxvaror som produceras under schyssta förhållanden som kaffe, te, bananer och choklad. Men hur knäcker vi nöten att fler sålda bananer innebär fler transporter som innebär mer utsläpp?

Finanskrisen är något av en nykomling i gamet, men har under hösten vuxit sig så stor att alla andra kriser har fått hålla till i vägrenen för att inte bli överkörda. Jag har funderat på vem det är som sätter agendan för denna totala medieförmörkelse som finanskrisen har skapat i höst. Jag träffar en hel del vänner som pluggar, har någonstans mellan 0 till 10 000 kr i besparingar och bor i andra hand. Säga vad man vill om deras privatekonomi, men dom får nog betecknas som höstens vinnare. Så länge dom inte söker jobb förstås. 

Men, det är inte nudelätarna i våra studentkorridorer som sätter på flyglarmet och beordrar varje kvinna och man till skyddsrummen. Det är dom som har förlorat nominellt  mest på krisen (dvs de med mest pengar på sina aktiedepåer) som talar om för oss andra hur illa ute vi är. De som förlorar proportionellt mest är så klart de som förlorar sin försörjning när de som ropat på varg ska rädda de ynka miljoner de har kvar.

Som den födde optimism jag är så ser jag så klart ett ljus även i detta tillsynes totala mörker;

  • Vem trodde att en moderat finansminister skulle läxa upp styrelseproffs och direktörer för öppen ridå? Har vi tur gör detta på sikt att etik får en permanent plats i varje  svensk företagsstyrelse med överlevnadsinstinkt.
  • Tillgång och efterfrågan har något förenklat varit de enda begreppen du behöver kunna för att bli en framgångsrik företagare… fram till i höst. Nu är det dags för uppstickaren hållbarhet att ta rättfärdig plats i varje seriös och långsiktig affärsmodell.

Ja, så var det trions verklige lillebror. Etikkrisen… Visst, det finns en risk att man i ett hårdare finansklimat sparar in på det inte absolut nödvändigaste. Jag tror dock att både svenska företag och svenska konsumenter har nått en sådan nivå i sin medvetenhet att varken etik eller miljö tillhör den kategorin.  Detta tycker jag bevisas av den avsaknad av efterskalv som kom efter Uppdrag gransknings granskning av Rättvisemärkt. Att konsumenter och företag är mer mottagliga för våra budskap gör att vi står inför en rejäl utmaning. Vi måste bli ännu tydligare, ännu mer transparenta och kanske framförallt mindre sekteristiska.

Hur mysigt och tryggt det än har varit att predika för de troende så är det dags att vända oss utåt och inte inåt när vi har något bra att säga eller erbjuda. Kliv ut på scenen och vänd dig mot den stora publiken. Du kommer bli förvånad över hur många som är intresserade av vad du har att säga! 

Ha en riktigt God Jul allihopa!